Jag vill veta vad ditt barn kissar med.



-Jag hörde att du fått barn, Grattis! Vad blev det?
-Tack! Det blev ett välskapt barn, eller du kanske ville veta om jag födde en snopp eller en snippa?
*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+.*+
Denna besatthet vid kön. Vad blev det för något, ska vi köpa ett blått eller rosa grattiskort? Hur ska man veta vilken färg på kläderna man ska köpa eller vilka leksaker man ska ge bort eller ens hur man ska kunna prata med barnet om man inte vet vilket kön på barnet har? För det spelar ju ingen roll vilket kön ert barn har, det är ju bara viktigt för alla andra att veta hur de ska kunna behandla barnet så att det passar in i samhället, ja, flickorna skall tystas och pojkarna skall få tillåtelse att busa av sig efter maten.
Va? Nej, vi behandlar alla barn lika, säger förskolepersonalen, när de sedan räcker fram en bil till Christian och en häst till Lina. Självklart har alla barn tillgång till samma slags leksaker här på förskolan, nu råkar bara de flesta killarna gilla bilar mer och tjejerna föredrar hästar och dockor. Självklart kan det vara så, det säger jag inte emot, men frågan är ju varför. Nu har faktiskt barnen på förskolorna stor frihet att leka med leksaker de kanske vanligtvis inte skulle lekt med.
Christian kanske hellre leker med dockor på förskolan för det är ju något nytt och spännande, för själv äger han ju inte en endaste docka eftersom hans mamma och pappa är så snälla och inte köper tjejleksaker till honom. För tänk vilka dåliga föräldrar de skulle vara om de gjorde det, det skulle ju vara som att be om att få ett mobbat barn i skolan, eller att på släktträffen måsta förklara vem Christians "vän" Viktor är.
Precis, för en docka gör ju verkligen din son bög, han kanske leker med den för att han tycker bruden är stekhet och bara övar sin charm på alla kvinnor. Alla tjejer som leker i kuddrummet och busar runt och halvslåss övar sig bara för sängkammaren, där de busar runt med män bland kuddar och eventuellt blir lite halvslagna också.
Jag önskar att saker var annorlunda, att en bil bara är en bil och en docka en docka och att dessa inte ska vara förknippade med varken killar eller tjejer. Nu handlar det inte bara om leksaker, det är kläder också.
För nog kan förskolepersonalen försöka lära barnen att pojkarna visst kan leka vid lekspisen men att klä på barnen på morgonen är ändå föräldrarnas ansvar.
Jag har en vän som fick barn för ett år sedan och det blev en grabb. Ibland går vi omkring och tittar på barnkläder som hon måste köpa till honom och när jag en gång sa "Du kan ju köpa en rosa tröja till honom" blängde hon och sa "Men är du knäpp? ALDRIG i livet att jag skulle köpa något rosa."
Vid ett annat tillfälle tog jag fram en söt liten klänning och sa: "Men den här var ju jättesöt, köp den här!", liknande svar som förra gången. Nu säger jag inte att alla måste göra "tvärtom" hela tiden, men varför kan lillpojken inte få ha en jättesöt klänning någon gång? Kanske på fredagar på dagis, han kan ju ha Byggare Bob-tröjor alla andra dagar. Speciellt när han blir lite äldre och börjar kunna välja kläder själv.
Varför ska han inte ha möjligheten att välja en rosa tröja, en klänning eller en kjol? "Han skulle bli retad i skolan". Vems fel är det då? Bad han om det kanske? Sa han: "Titta på mig, jag klär mig som en flicka, reta mig gärna och slå mig också. Sikta på magen, där gör det ondast och jag förtjänar ju smärta för det är ju mitt fel att jag är konstig och annorlunda."? Eller är det kanske föräldrarna till barnen som är boven i dramat, för i den åldern är det ju faktiskt deras ansvar att se till att barnen får en bra värdegrund.
Jag önskar att alla föräldrar kunde säga till sina barn att det inte finns saker som är endast för flickor och saker som är endast för pojkar, varför begränsa sina barn till att bara få tillgång till hälften av allt som går att välja bland?
/littleQ

Kommentarer
Postat av: Caroline

Svar: Ja visst är de fantastiska, bilderna av Isabelle Söder. Du hittar fler från den här länken: http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=485457&y=2010&m=5

Enjoy!

2010-08-24 @ 11:31:22
URL: http://thegiraffe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0