Har din son kommit ut som lesbisk eller bög än?

En lesbisk kille och en bögtjej?
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
För några dagar sedan hörde jag några av mina kurskamrater prata om Pride och att de varit ute på krogen. Sen frågar en om det var många från Pride som var ute på krogen den helgen och en tjej förklarar att det varit många lesbiska tjejer där hon varit.
Hrm, tänkte jag, finns det lesbiska killar?
°
Nu tror inte jag att hon menade det så, och egentligen bara underströk det faktum att det var lesbiska där, och att de var tjejer (vilket iofs ordet lesbisk innebär, att det är girl + girl liksom) men inte mer med det. Men tanken väcktes, var inte ordet lesbisk nog starkt tyckte hon? Ville hon att de hon berättade för verkligen skulle skapa sig en bild av två lesbiska, och eftersom alla kanske inte automatiskt har en referensbild på lesbiska så gav hon dem en extra push och la till tjejer för de flesta har nog en bild av hur två tjejer kan se ut, och sen dem tillsammans kan man nog också lista ut.  Det är intressant det där med hur man använder språket för att skapa vissa bilder i andras hjärnor. Det är väl det som skiljer en dålig berättare från en bra? Att man lyckas måla upp en så tydlig bild att personerna i fråga verkligen kan leva sig in i situationen du berättar om. Jag kan tänka mig att om tjejen i själva verket själv var lesbisk och skulle förklara samma scenario skulle hon kanske inte sagt 'tjejer' eftersom hon själv har en så stark bild av vad det innebär (att det är två tjejer och inte något annat). Kanske, kanske inte, det är vad jag tror iaf.
°
Jag kommer ihåg när jag var yngre, gick i mellanstadiet och tjejer i min klass började gå runt och säga att de var bögar för ja, de gillade ju killar och skrattade lite eftersom vi ändå förstod att de egentligen inte alls berättade att de var homosexuella, utan i stället förklarade att de var heterosexuella. Men varför skulle vi inte kunna säga såhär? Att istället för att vara Homo eller Hetero så är man Killgillare eller Tjejgillare?
Liksom att den här killen på bilden ovan är lesbisk för han gillar ju tjejer, och tjejen är bög för hon gillar ju killar (om man nu utgår från att de inte är bi/annat och att de nu identifierar sig som kille/tjej), de verkar ju gilla varandra iaf. Det vore ju något, om hela världen helt plötsligt skulle vara bögar och flator och alla skulle måsta komma ut hela tiden och att det inte vore något som bara en del av befolkningen måste göra. :)
/littleQ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0