SFQ in my heart!

Hej och glad sommar!
Denna tid på året gör mig så glad och nostalgisk. Det är skolavslutningar, studenten, examen och säkert en massa annat spännande som händer som betyder slutet på en tid man haft med en grupp människor. Ett avslut betyder ofta också en ny början; 6:orna börjar högstadiet och får skåp och börjar hångla, 9:orna börjar kanske gymnasiet och läser något de verkligen vill eller söker jobb och tjänar pengar. Gymnasie 3:orna åker på resor över hela världen, söker jobb eller studerar vidare och de utexaminerade söker kanske sitt första "riktiga" jobb eller börjar forska.
Mycket spännande med andra ord!
.
För er som ska studera på högskola till hösten och kanske flyttar till en ny stad och känner att det vore trevligt med lite nya vänner på det nya stället kommer jag nu ge er ett tips jag själv har använt mig av: Join a group! Eller på svenska: Gå med i en grupp! :)
.
En grupp som jag absolut kan rekommendera till er som är högskolestudenter är SFQ, det är den gruppen som jag själv är aktiv inom här i min stad.
.
SFQ (Sveriges Förenade HBTQ-Studenter)
Vad gör? Samlingsplats för HBTQ-studenter inriktad mot social verksamhet samt påverkansarbete mot studentkårer och lokalsamhället.
Hur gör? Genom sociala aktiviteter som t.ex. filmkvällar, fikaträffar, spelkvällar, samtalskvällar, utflykter och vad som helst som medlemmarna vill. I min lokalförening bestämmer vi själva våra aktiviteter och beroende på vad medlemmarna vill så bli aktiviteterna därefter. Beroende på aktivitet kan man ta med "HBTQ-relaterade" frågor T.ex. filmkvällar med HBTQ-inriktade filmer, samtalskvällar med teman som "Komma ut" etc.
Hur blir man medlem? Medlem blir man genom att kontakta ordföranden i din lokalförening, men man behöver inte vara medlem för att få vara med på aktiviteterna så mitt förslag är att först gå på en aktivitet och sedan bli medlem på plats (om ni vill).
Medlemsskapet har varit helt gratis tidigare men jag tror att SFQ nu måste börja med en medlemsavgift för att kunna få bidrag, men som jag förstod det i min lokalförening skulle det bara bli en symbolisk summa (en liten summa med andra ord).
.
SFQ har 15 stycken lokalföreningar, de har lite lokala namn men jag kallar dem SFQ ändå (för min egen bekvämlighets skull).
Vi har: GaySHa (Södertörns Högskola), Gaystudenterna vid THS (Teologiska Högskolan i Stockholm), GayTek KTH (Kungliga Tekniska Högskolan), HBTQ-studenterna (Lunds Universitet), HÅBETEKU (Göteborgs Universitet), Mälardalens queerstudenter (Mälardalens Högskola), Queerolinska (Karolinska Institutet), RainbowS (Stockholms Universitet), Regnbågen (Linköpings Universitet), Regnbågsstudenterna i Skövde (Skövde Högskola), SFQ Umeå (Umeå Universitet), SFQ Uppsala (Uppsala Universitet), STOLT (Piteå Musikhögskola), Växjö gaystudenterna (Linnéuniversitetet Växjö), Örebro gaystudenter (Örebro Universitet).
.
Här är länken till SFQs hemsida, men ni kan ju bara googla namnet på eran lokalförening så borde ni hitta till dem om de har en egen hemsida. :)
.
Jag hoppas att jag lyckats få er sugna på att gå med i din lokala SFQ-förening. :)
/littleQ



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0