Är det bättre att vara homo i grupp?

Inte bättre kanske, men det kan vara lättare!
.
Det här med grupper.
RFSL (Riksförbundet för sexuellt likaberättigande), SFQ (Sveriges förenade HBTQ-studenter) och andra HBTQ-inriktade grupper pratar jag om i detta fall.
Gå med eller att inte gå med, det är frågan. Som jag har uppfattat det finns det de som inte har någonting emot dessa grupper eller kanske är medlem i en/flera själv, sen finns det de som tar avstånd och inte förstår varför man skulle vilja gå med i en sådan grupp. "Bara för att jag är homosexuell behöver det ju inte betyda att jag har någonting gemensamt med andra homosexuella så varför skulle jag gå med i en sån där grupp?" Detta sa en vän till mig och jag började undra varför jag själv är med i sådana där grupper då vår enda kända gemensamma nämnare är att vi är ohetero. Alla HBTQ-personer är inte likadana, så varför vill man klumpas ihop med en massa människor som man förmodligen inte skulle träffat på om man var hetero? Det jag kunde komma på då var att ja, kanske vi inte är så lika på allt annat, men å andra sidan, hur lik är du dina vänner? Dina kompisar är kanske träningsfreaks och du föredrar soffan med en påse chips, du föredrar att diskutera politik och de bryr sig inte ett skvatt om invandringen i Sverige ökar eller minskar. Kanske ni inte skulle vara vänner om ni var alltför olika, men vem vet?
.
Jag är med i HBTQ-inriktade grupper för att jag trivs där, man slipper komma ut, man slipper tveka att säga att man har flickvän, man kan till och med träffa sin framtida flickvän där. Man skapar sig ett nätverk där någon i gruppen kanske känner någon som blir ens framtida flickvän, man kan diskutera saker som kanske främst rör HBTQ-personer, typ diskriminering av sexuell läggning, könsroller (ja, det rör ju alla egentligen, fast kanske mest de som bryter dem) homoadoptioner, transfrågor.
Jag vet inte hur det är med er och era heterosexuella vänner, men de kanske inte känner lika många HBTQare som kan bli din framtida partner, kanske de inte är så insatt i HBTQ-politik, har aldrig känt på hur det är att bli diskriminerad pga. sin sexuella läggning, kanske de helt enkelt inte gillar att prata om saker som kan vara intressanta för HBTQare att prata om.
.
Jag anser att det kan vara nyttigt för vissa människor (t.ex. för mig) att träffa andra som brottas med samma problem som jag pga. min sexuella läggning. En grupp människor som jag kan träffa, se på en lesbisk film och slippa fundera på om de andra i gruppen sitter och tycker det är konstigt med två tjejer som hånglar.
För vissa är det en bra grej med dessa grupper, en plats där man kanske man vara lite mer sig själv än vad man kan i andra sammanhang. Andra har inget behov av en sådan gemenskap och hittar hellre gays på egen hand eventuellt bara hänger med sina heterovänner. Det är ju helt okej det också, såklart! :)
Jag tänkte bara ge er som läser min blogg, och som kanske inte redan är aktiv i RFSL, SFQ eller liknande att ge er en liten positiv kick i rätt riktning, prova! Gillar du det inte så gillar du det inte, men då vet du ju det iaf. :)
/littleQ

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kan du skriva ett till inlägg om dessa grupper? Hur går man med? Anordnar de aktiviteter för medlemmarna? Vilken ålder har deltagarna osv. Lät jättekul, man blir väldigt ensam om man inte känner någon annan hbtq-person.

Mvh

2011-06-06 @ 21:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0