Könsbyte i Iran

Dokumentär på Kunskapskanalen- Könsbyte i Iran.
Jag är faktiskt helt chockad.
(Beskrivningen från tv.nu)
Dokumentär. I Iran är det tillåtet att utföra och genomgå könsbytesoperationer medan homosexuella handlingar kan bestraffas hårt enligt islamsk lag. Vi möter läkare på en klinik, men även patienter som önskar bli opererade för att bli kvinnor fullt ut. En film om identitet, traditioner och mänskliga rättigheter.
.
Dokumentären går även 30 September 22.00-22.50 (I morgon, Torsdag) och 2 Oktober 18.00-18.50 (Lördag) för er som vill se den.
.
Vet inte om jag ska gråta när jag märker att vissa av "könsbytarna" byter kön pga att de egentligen är homosexuella, och att homosexualitet är olagligt och dåligt. Alltså byter vissa av den kön endast för att anpassa sig till samhället (som i Iran baseras på, vad kan man säga, Extrem Heteronorm kanske?) = Dåligt, och skulle inte accepteras i Sverige då personen i fråga inte "på riktigt" vill byta kön utan bara skulle göra det för att denne då skulle ses som heterosexuell istället för homosexuell.
.
Eller när jag hör om hur några MtF (Male to Female) inser att de ska anpassa sig efter de kvinnliga reglerna och att de accepterar att de inte kommer ha samma rättigheter som kvinna som de skulle haft som man. Jag vill bara bjuda in alla till Sverige och säga "Kvinnor är lika mycket värda här i Sverige, det jobbar vi mycket för (ja, vissa av oss iaf)".
.
Det var så mycket i den här dokumentären som jag bara ville diskutera med dem om. Jag skulle vilja åka till Iran och hjälpa dem ändra åsikter, men jag skulle förmodligen spärras in (eftersom det var olagligt där med "homosexuella handlingar") fast vem skulle jag göra homosexuella handlingar med där? Aja, de skulle nog spärra in mig för "okvinnligt" beteende istället då. Eller slå ihjäl mig på gatan, ingen skulle nog ingripa. Nej, nu är det nog mina fördomar som kommer in, men trakasserad skulle jag definitivt bli.
Fast å andra sidan, kolla in den här artikeln, homosexuella Hängs ju för tusan! Dödsstraff för homosexualitet med andra ord.
Urdrag från artikeln:
"De vet alla hur det är att leva under en sharialagstiftning som säger att homosexuella kan dömas till döden – och under ett religiöst förtryck som gör dem som tillhör sexuella minoriteter till rättslösa offer för alla som vill förgripa sig på dem."

"Här i Iran har i vart fall de homosexuella inte någon framtid, det är Arsia och hans vänner överens om."

"– För de flesta iranska män innebär drömmen om demokrati att man får supa och gå på horhus. Men det måste väl betyda något mer? Som att samhället accepterar även sådana som oss."
Det är ju sjukt, men jag är glad att de iaf vågar finnas till. :)
/littleQ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0