I was like HBTQ and he was like RFSL and we were like YEAH!

Jag avundas alla som har väldigt aktiva bloggar, jag är bevisligen inte en av dem och motivation har nog en stor del i det hela. Då jag endast haft ett fåtal besökare känns det inte lika motiverande att påbörja hela processen det är att skriva ett inlägg, men den senaste tiden har jag fått kommentarer som gjort att jag velat börja blogga igen. Jag trodde inte ens någon läste, men det gör ni tydligen och det är jag tacksam för. :) Kom gärna med förslag på vad ni skulle vilja läsa om här på bloggen.
.
Med det sagt, har jag redan fått in ett förslag (tack Hanna) och tänker därmed ägna detta inlägg till att uppfylla önskemålet att utveckla mitt förgående inlägg med mer detaljer om olika HBTQ-inriktade grupper. I detta inlägg kommer jag bara skriva om RFSL men för att bespara er känslan att ni sitter och läser en bok (vilket i och för sig kan vara en bra känsla) kommer jag spara de andra grupperna till framtida inlägg. :)
.
RFSL (Riksförbundet för Sexuellt Likaberättigande):
Vad gör? De arbetar för att HBT-personer ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som andra.
Hur gör? Politisk påverkan, informationsarbete, sociala och stödjande verksamheter. För er som tycker det verkar flummigt så handlar det om att uppvakta politiker, hålla utbildningar, arrangera fester och aktiviteter eller driva telefonjour.
Hur blir man medlem? Medlemskapet är inte kostnadsfritt och man blir medlem på deras hemsida. Medlemsavgiften är just nu 100 Kr för ett helt år, annars är priserna på 300 kr/år eller 200 kr/halvår. Direktlänken finner ni HÄR. Så nu slipper ni leta själva.
Med ett medlemskap får man bland annat även 4 nr av tidningen Kom ut!, nyhetsbrev och rabatter på både RFSLs arrangemang samt annat smått och gott (böcker och boende t.ex.).
.
RFSL har även många (27 st!) lokala föreningar som ofta anordnar egna aktiviteter. Städerna är: Karlskrona, Borås, Falun, Eskilstuna, Trollhättan, Gävle, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Växjö, Linköping, Malmö, Piteå, Norrköping, Nyköping, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Umeå, Uppsala, Karlstad, Västerås, Örebro, Östersund och en förening för döva.
Finns din stad med och du känner att du skulle vilja veta mer om vad de gör i just din lokalförening kan du gå in på deras egen hemsida HÄR.
.
Då jag inte själv är aktiv i RFSL i min stad vet jag inte hur åldersfördelningen är men jag har fått intrycket av att det är rätt blandat men med tanke på att RFSL även har ett ungdomsförbund så kanske det är mer icke-ungdomar som är med i RFSL. Ungdomsförbundet kan ni läsa mer om HÄR. De finns inte i lika många städer, men har du tur finns de i just din stad (och jag skulle tippa på att om det inte finns ett ungdomsförbund i din stad men att RFSL finns så är kanske ungdomarna där istället). :)
Om ni är intresserade av att läsa mer om RFSL har de en väldigt bra hemsida där man även kan läsa lite om saker som kan vara intressanta för HBTQ-personer att läsa.
.
Hoppas att ni tycker RFSL verkar vara en intressant förening och att jag lyckats inspirera er till att överväga att gå med. :)
/littleQ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0