The Gaydar

Nu känns det som att det var länge sedan jag skrev ett vettigt inlägg så jag försöker mig på ett sådant nu.
Jag har nyligen börjat en ny kurs på universitetet och det med en hel grupp av människor som jag inte känner eller ens har sett förut. Tanken flyger förbi en om det eventuellt finns queert folk i klassen, gayradarn dras fram och man observerar. Vad jag har börjat tänka på är hur det kommer sig att en gayradar (gaydar) ens existerar. Vad är det man tittar på? Vad är det HBTQ-personer märker hos andra HBTQ-personer som andra kanske inte uppfattar?
Vad är gayt?
Frisyr? Kostval? Klädsmaken?, Smink?, Åsikter?, Personlighet? Intressen?
°
Jag tror att ni får vissa idéer när jag skrev dessa saker. Den stereotypiska flatan t.ex. skulle säkert se ut ungefär såhär:
Frisyr: Klippt i en kort frisyr, antingen butch-frilla (killfrisyr) eller hackigt (ev. halvrakat) och allmänt unikt.
Kostval: Vegetarian, eventuellt en vegan som fuskar lite ibland, eller som inte fuskar alls för hon står fast vid sitt val.
Klädsmak: Flat-linnet (vitt linne), jeans, skärp och inte handväska. Eller (om hon verkligen är en veg. så är det med bohemiska kläder)
Smink: Ibland men oftast inte. Vardagssminkar sig inte.
Åsikter: Starka åsikter. Röstar rött.
Personlighet: Öppen och med kort stubin.
Intressen: Dricka öl, spela dataspel, köra bil, få tjejer i säng.
°
Den stereotypiska flatan förändras, min stereotypiska flata ser eventuellt annorlunda ut i framtiden och såg förmodligen annorlunda ut förr. Så det är kanske inte så konstigt om man använder stereotypen som riktmärken för att sedan lista ur om en person är gay eller inte. Kanske det är därför HBTQ-folk lättare kan känna igen en annan HBTQ-människa, för att de helt enkelt vet vad som kan vara gayt, och nog många faktorer kan leda till en slutsats (även om en öldrickande, kortklippt, vänsterbrud med flat-linne mycket väl kan vara 100% straight).
Synd för alla femmes dock. De är inte lika lätta att upptäcka med gayradarn eftersom de kanske inte alls ser gay ut. Men kan man ändå upptäcka dem? Självklart! Ni kan rikta radarn mot saker som har med kroppsspråk och språkval att göra. Det lite mer subtila med andra ord. Ord som: Partner, Queer, insemination och hen kan visa att tjejen i fråga är en HBTQ-person.
Pratar ni och hon uttrycker att hon "önskar att hon var i en relation" istället för att hon önskar att hon "önskar att hon hade en kille"? Önskar hon att hon kan finna "en människa som kan älska mig för evigt" istället för "drömprinsen"? Du kanske har en chans (och passa på, nu när hon tydligen är singel och redo att dejta ;) ).
Man kan faktiskt aldrig veta och vissa säger att det inte finns något som heter gaydar, men jag tror den finns, oavsett om den beror på fördomar som man klumpar samman och därmed utgår ifrån (se exemplet innan med stereotyp flatan), eller om det är en inbyggt mekanism som queert folk har fått sen födseln. Jag vet inte, jag önskar någon kan forska om detta, kanske får bli mitt ansvar, när jag har lust och utbildning för det. :)
/littleQ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0